Bezpieczna szkoła – „Szkoła bez AGRESJI”

Pomysłodawcą projektu realizowanego na terenie Szkół Salezjańskich jest pani Stanisława Jonczyk, nauczyciel fizyki. Koordynatorem programu jest pedagog szkolny, pani Kinga Jama, która opracowała projekt i czuwa nad realizacją poszczególnych etapów.

Projekt swoimi działaniami obejmuje uczniów:

Publicznej Salezjańskiej Szkoły Podstawowej

Publicznego Gimnazjum Salezjańskiego

Publicznego Salezjańskiego Liceum Ogólnokształcącego.

Cele główne projektu:

  • uświadomienie uczniom, że agresja jest wyuczona i można jej przeciwdziałać;
  • kształtowanie u uczniów zachowań prospołecznych;
  • zminimalizowanie wśród dzieci i młodzieży agresji słownej;
  • wyuczenie odpowiednich sposobów reagowania w sytuacjach agresji i konfliktów.

Złożony z trzech etapów:

I – konkurs plastyczny dla uczniów PSSP

Cele główne: 

– wykonanie plakatu na temat: „Agresja jest zła” – ekspresja plastyczna;

– uświadomienie szkodliwego działania  agresji.

  1. Utworzenie regulaminu.
  2. Ogłoszenie konkursu na plakat – podanie tematu.
  3. Podanie terminu realizacji.
  4. Utworzenie komisji  oceniającej prace konkursowe.
  5. Wybranie zwycięskich prac.
  6. Przygotowanie dyplomów i nagród.
  7. Ogłoszenie wyników.
  8. Podsumowanie konkursu.

II – konkurs scenek rodzajowych dla uczniów PGS

Cele główne:

– przygotowanie scenek negujących agresywne zachowanie;

– uświadomienie uczniom szkodliwego wpływu agresji na relacje międzyludzkie.

PRZEBIEG  ETAPU  II

  1. Utworzenie grupy odpowiedzialnej za realizację projektu w PGS.
  2. Opracowanie regulaminu do konkursu scenek rodzajowych.
  3. Ogłoszenie konkursu i regulaminu.
  4. Podanie terminu realizacji.
  5. Przegląd scenek – wybór zwycięzców.
  6. Przygotowanie dyplomów i nagród.
  7. Ogłoszenie wyników.
  8. Podsumowanie konkursu

III – debata/dyskusja dla uczniów PSLO.

Debata/dyskusja dotycząca tematu agresji oraz przeciwdziałania jej.

Cele główne:

– przygotowanie i przeprowadzenie spotkania dotyczącego agresji,

– uświadomienie uczniom szkodliwego wpływu agresji na relacje międzyludzkie,

– zminimalizowanie agresji słownej wśród uczniów,

– wyuczenie sposobów radzenia sobie z emocjami i rozwiązywania sytuacji konfliktowych.

PRZEBIEG  ETAPU  III

  1. Utworzenie grupy odpowiedzialnej za realizację spotkania.
  2. Opracowanie regulaminu przeprowadzenia spotkania.
  3. Przydział zadań.
  4. Podanie terminu realizacji.
  5. Promocja wydarzenia (plakaty/reklama).
  6. Zaproszenie gości.
  7. Przygotowanie spotkania poprzez połączenie 3 etapów projektu.
  8. Przeprowadzenie debaty/dyskusji.
  9. Podsumowanie spotkania.
  10. Podsumowanie projektu.

Projekt zakończony zostanie ewaluacją.