Konkurs „Geografia z matematyką za Pan Brat”
W imieniu Dyrekcji Zespołu Szkół Zakonu Pijarów oraz własnym, zapraszam uczniów klas gimnazjalnych na kolejną VII edycję konkursu pod hasłem ,,Geografia z Matematyką za Pan Brat”.
Etap szkolny odbędzie się w poniedziałek 21 kwietnia 2018 r. o godz. 12.00 w sali nr 1.
Trzech uczniów, którzy osiągną najwyższe wyniki, zostaną zakwalifikowani do etapu międzyszkolnego. Etap międzyszkolny odbędzie się na terenie Zespołu Szkół Zakonu Pijarów w Poznaniu w dniu 25 maja 2018 roku.
Zgłoszenia przyjmuję do piątku 18.05.2018 r. osobiście lub poprzez Librusa.
Poniżej zamieszczam Regulamin Konkursu.
Regulamin międzyszkolnego konkursu geograficzno-matematycznego
pod hasłem
“GEOGRAFIA Z MATEMATYKĄ ZA PAN BRAT”.
- Organizatorem konkursu jest Zespół Szkół Zakonu Pijarów im. św. Józefa Kalasancjusza w Poznaniu.
- Konkurs jest VII edycją konkursu geograficzno-matematycznego pod hasłem “Geografia z Matematyką za Pan Brat”.
- Konkurs adresowany jest do uczniów gimnazjum, którzy szczególnie interesują się geografią i matematyką, jak również możliwością wykorzystywania wiedzy z tej dziedziny w praktyce.
- Patronat nad konkursem sprawują: Wydział Geografii i Geologii oraz Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu.
- Cele konkursu:
- rozwijanie zainteresowania uczniów otaczającym światem,
- zachęcanie uczniów do poszerzania wiadomości zarówno w zakresie geografii, jak i matematyki,
- wdrażanie do rozwijania umiejętności wykorzystywania zdobytej wiedzy w korelacji z innymi przedmiotami oraz w życiu codziennym,
- rozwijanie umiejętności pracy w zespole, dzielenia się z rówieśnikami własnymi zdolnościami i umiejętnościami,
- wdrażanie do poszukiwania radości z osiągnięć pracy zespołowej,
- promocja osiągnięć uczniów.
- Przebieg konkursu:
I etap szkolny
– test wiedzy geograficzno-matematycznej, który składa się z zadań otwartych i zamkniętych
(czas 45 min.).
II etap międzyszkolny
– test wiedzy geograficzno-matematycznej, który składa się z zadań otwartych i zamkniętych.
(czas 45 min.)
– praca zespołowa – wykorzystanie wiedzy i umiejętności uczniów w pracy praktycznej
zespołów.
- Konkurs obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej kształcenia
ogólnego z geografii i matematyki w klasach 1-3 gimnazjum.
I ETAP SZKOLNY
- I etap konkursu odbywa się w szkole macierzystej w terminie zgodnym z harmonogramem.
- Eliminacje szkolne przeprowadza nauczyciel zgłaszający szkołę do konkursu za zgodą dyrektora szkoły.
- Zadania nauczyciela prowadzącego eliminacje szkolne
- po uzgodnieniu z dyrektorem szkoły ustala godzinę eliminacji,
- powielenie przesłanych elektronicznie testów,
- odpowiednie zabezpieczenie testów,
- odpowiednie przygotowanie sali do samodzielnej pracy uczniów podczas konkursu, oznaczenie numerami stolików,
- przygotowanie numerów do losowania,
- przygotowanie karty kodowej do wpisania numerów uczniów oraz zabezpieczenie jej,
- sprawdzanie i ocenianie prac uczniów wg klucza,
- ogłoszenie dogrywki w przypadku uzyskania tej samej liczby punktów przez uczniów,
- ogłoszenie wyników konkursu,
- zakwalifikowanie do eliminacji międzyszkolnych konkursu “Geografia z Matematyką za Pan Brat”, reprezentacji szkoły, czyli trzech uczniów, którzy zdobyli największą liczbę punktów,
- zgodnie z harmonogramem przesłanie, za pomocą poczty elektronicznej, wypełnionego protokołu oraz e-mail kontaktowy na adres organizatora: poznan@pijarzy.pl, pod hasłem “Konkurs Geografia z Matematyką za Pan Brat”.
- ZAKRES WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI
1) I etap
ze względu na interdyscyplinarny charakter konkursu, obejmuje on wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej zarówno geografii, jak i matematyki w klasach 1-3 oraz umiejętności plastyczne. W szczególności należy uwzględnić: geografia fizyczna świata, geografia polityczna świata, geografia ekonomiczna świata, mapa fizyczna świata, mapa polityczna świata, mapa gospodarcza świata, mapy turystyczne regionów (w skalach od 1 : 10000 do 1: 35 000 000).
Obraz Ziemi
- a) współrzędne geograficzne,
- b) elementy mapy,
- c) skala mapy,
- d) odległość na mapie i w rzeczywistości,
- e) przedstawianie rzeźby terenu,
- f) wysokość względna i bezwzględna,
- g) rodzaje map,
- h) metody prezentacji zjawisk na mapach
Ziemia we Wszechświecie
- a) położenie Ziemi w Układzie Słonecznym,
- b) następstwa ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi,
- c) wysokość górowania Słońca,
- d) rachuba czasu na Ziemi.
Atmosfera
- a) skład i budowa atmosfery,
- b) cyrkulacja atmosferyczna,
- c) zjawiska atmosferyczne lub elementy meteorologiczne,
- d) strefy klimatyczne na Ziemi.
Hydrosfera
- a) obieg wody w przyrodzie,
- b) morza i oceany,
- c) rzeki świata,
- d) jeziora,
- e) wody podziemne,
- f) lodowce i lądolody.
Litosfera
- a) budowa wnętrza Ziemi,
- b) składniki skorupy ziemskiej,
- c) procesy endogeniczne,
- d) procesy egzogeniczne.
Pedosfera
- a) profil glebowy,
- b) rodzaje gleb.
Biosfera
- a) formacje roślinne i fauna na lądach,
- b) ochrona środowiska przyrodniczego.
Antroposfera
- a) geografia ludności,
- b) geografia osadnictwa,
- c) geografia polityczna.
Regionalne zróżnicowanie rolnictwa na świecie
- a) uwarunkowania rozwoju rolnictwa,
- b) polityka rolna państwa,
- c) uprawa roślin i chów zwierząt gospodarskich,
- d) obszary nadwyżek i niedoborów żywności,
- e) regiony rolnicze na świecie.
Geografia przemysłu
- a) czynniki lokalizacji przemysłu,
- b) tradycyjne i nowoczesne gałęzie przemysłu,
- c) energetyka,
- d) restrukturyzacja przemysłu,
- e) przemysł zaawansowanych technologii,
- f) wielkie regiony przemysłowe świata.
Geografia usług
- a) wymiana handlowa,
- b) transport i łączność na świecie,
- c) rozwój turystyki światowej.
Mierniki poziomu rozwoju gospodarczego
Geografia regionalna świata
- a) położenie i charakterystyka środowiska przyrodniczego,
- b) charakterystyka regionów fizycznogeograficznych,
- c) rozmieszczenie ludności,
- d) poziom rozwoju gospodarczego państw,
Rekordy świata.
2) II etap międzyszkolny obejmuje wiedzę i umiejętności z I etapu oraz umiejętności związane
z rysowaniem mapy, profilu terenu, profilu klimatyczno-roślinnego, przeliczaniem skali. Konkurs
obejmuje również wykorzystanie umiejętności plastycznych do wykonania zadania praktycznego.
HARMONOGRAM przebiegu MIĘDZYSZKOLNEGO KONKURSU
“GEOGRAFIA Z MATEMATYKĄ ZA PAN BRAT”:
1) 21.05.2018 r. godz. 12.00 – I etap konkursu “Geografia z Matematyką za Pan Brat”przeprowadzony w szkole macierzystej.
2) 24.05.2018 r. – przesłanie przez szkoły biorące udział w konkursie protokołu z danymi uczniów, którzy zakwalifikowali się do etapu międzyszkolnego, na adres: poznan@pijarzy.pl
3) 25.05.2018 r. – II etap – międzyszkolny konkurs
– indywidualne rozwiązywanie testu przez uczniów,
– praca zespołowa – zadanie praktyczne,
– ogłoszenie wyników,
– prezentacja prac,
– wręczenie dyplomów i nagród zwycięzcom indywidualnym ,
– wręczenie dyplomów i nagród najlepszym zespołom,
– wręczenie dyplomów i nagród pocieszenia pozostałym uczestnikom konkursu.
4) 01.06.2018 r. – Ogłoszenie wyników konkursu na stronie internetowej organizatora.
OBOWIĄZKI UCZNIA:
– uczniowie biorący udział w konkursie zobowiązani są do posiadania legitymacji szkolnej oraz
przyborów wymaganych na lekcjach.
– w czasie trwania poszczególnych etapów konkursu nie wolno posiadać i używać urządzeń
elektronicznych oraz telefonów komórkowych,
– w przypadku stwierdzenia naruszenia regulaminu konkursu uczniowie oddają arkusz konkursowy
komisji i opuszczają salę.
Organizator przesyła drogą elektroniczną dodatkowe dokumenty w załączniku :
1) regulamin konkursu,
2) plakat do powielenia promujący konkurs,
3) protokół przeprowadzenia konkursu.
Regulamin opracowany został przez:
1) Marzannę Kortus – nauczycielkę geografii w Zespole Szkół Zakonu Pijarów w Poznaniu,
2) Martę Chowaniak – nauczycielkę matematyki w Zespole Szkół Zakonu Pijarów w Poznaniu.
Agnieszka Maląg